'Oekraïne moet dit jaar het Eurovisiesongfestival winnen. Althans, als het van de LGBTQ+-gemeenschap afhangt.
De Oekraïense band Kalush Orchestra viel daarom vandaag al in de prijzen waarbij de gekende OUT Music Award aan hen overhandigd werd nog voor het Songfestival officieel van start gaat.
De tv-zender OUTtv hield hierover in april een grootschalige bevraging binnen de Europese LGBTQ+-gemeenschap. De OUT Music Award werd in 2010 in het leven geroepen en opvallend: sindsdien werden zes van de elf favoriete Songfestivalliedjes binnen de LGBTQ+-gemeenschap ook effectief de winnaar van het Songfestival.
"Het is geen geheim dat het Eurovisiesongfestival ieder jaar weer op heel wat 'LGBTQ+ votes' mag rekenen.
Daarom heeft de OUT Music Award ook een grote relevantie", stelt Jens Geerts, Songfestivalexperte en gezicht van de Europese LGBTQ+ tv-zender OUTtv. "Ook de organisatie weet dat deze doelgroep een belangrijk onderdeel vormt bij het succesverhaal van het festival.
De LGBTQ+-gemeenschap heeft nu eenmaal goede voeling met Songfestivalmuziek. Dit jaar gaat de Out Music Award naar Kalush Orchestra van Oekraïne, maar eigenlijk blijkt uit onze bevraging dat het Spaanse liedje "SloMo" van Chanel de topfavoriet binnen de LGBTQ+-gemeenschap is. Echter op de vraag wie het Songfestival moet winnen, stemde een grote meerderheid op Oekraïne," aldus Geerts.
"Alle songfestivaldeelnemers zijn natuurlijk verdiende winnaars. Toch valt "Stefania" op veel manieren op en niet enkel door hun unieke sound," gaat Jens verder. "Terwijl frontman Oleh Psiuk (hij/hem) het lied over zijn moeder schreef, kreeg het nummer al snel een geheel nieuwe betekenis toen de oorlog enkele maanden later in Oekraïne uitbrak.
Veel mensen interpreteren het lied daarom als het "moederland Oekraïne". Zeker met lyrics die vertaald neerkomen op: "Ik zal altijd mijn weg naar huis vinden, zelfs als alle wegen zijn verwoest." Nu het ook Moederdag was op zondag 8 mei, zal het velen van ons zeker hebben doen nadenken over echte prioriteiten in het leven zoals liefde, vrede, tolerantie en zorg.
Vele LGBTQ+-personen weten als geen ander hoe belangrijk support geven en krijgen is. Daarom is de prijs zeker ook om morele steun te tonen vanuit de LGBTQ+-gemeenschap aan alle Oekraïners. Het Songfestival is altijd bedoeld geweest om Europa samen te brengen en dit mogen we nooit vergeten.
We moeten mensen in nood blijven bijstaan. Daarom staan we achter Oekraïne," aldus Geerts.
Ook de Belgische kandidaat Jérémie Makiese is ontzettend populair bij LGBTQ+-Songfestivalfans. "Jérémie heeft een hoge aaibaarheidsfactor en mag zeker gerekend worden tot een van de betere zangers op dit festival," stelt Jens.
"Maar in een jaar waar landen zoals Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden hun meest populaire artiesten sturen, wordt het voor België lastig om daar tegenop te boksen. Toch zien vele LGBTQ+-personen België de finale halen dit jaar."
Voormalig winnaars van de OUT Music Award zijn onder anderen Duncan Laurence (2019), Netta (2018), Måns Zelmerlöw (2015), Emmelie de Forest (2013), Loreen (2012) en Lena (2010).
De Europese gay-lifestyle tv-zender besteedt traditioneel veel aandacht het Eurovisiesongfestival met programma's als 'Krista's Road to Eurovision', de 'Eurovision Top 200', de Eurovisiefilm '12 points' en documentaires over de artiesten die deelgenomen hebben aan het festijn. Elk jaar stemmen er meer dan 2.000.000 kijkers af op de Songfestivalprogrammering van OUTtv. OUTtv is ondertussen in meer dan 12 landen te ontvangen.
Over OUTtv:
OUTtv is sinds 2021 bij Proximus in Vlaanderen te zien via het basispakket op kanaal 94 en in Brussel op kanaal 344. OUTtv is verder ook nog steeds te ontvangen in het basispakket van Telenet op kanaal 52 en bij Orange op kanaal 38.
OUTtv is het lifestyle televisiekanaal voor LGBTQ+ en openminded personen, te ontvangen via verschillende Europese kabelexploitanten, telecomproviders en haar eigen VOD-service OUTtv Pro in meer dan twaalf landen.
Samen met de Duitse dochteronderneming Pro-Fun Media en het Nederlandse Cinemien bedient OUTTV Media het gehele scala van film- en video-exploitatie: zowel de promotie als lancering van films, documentaires en tv-series in de bioscoop en op dvd en Blu-ray. Ook de digitale exploitatie via OUTtv 's eigen kanalen en externe platforms zoals ITunes, Amazon Prime en Google Play behoren tot de dagelijkse business.